Στα πλαίσια των πρακτικών ασκήσεων ,του τμήματος επιστημών της εκπαίδευσης και της αγωγής στην προσχολική ηλικία, του Πανεπιστημίου Πατρών ,ολοκληρώθηκε και φέτος ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων των φοιτητριών του τρίτου και του τέταρτου έτους ,τις οποίες υποδεχτήκαμε με χαρά στο νηπιαγωγείο μας και θέλουμε να πιστεύουμε, ότι είχαμε μια άριστη και εποικοδομητική συνεργασία. Η βοήθεια και η προσφορά τους ήταν πολύτιμη. Ευχαριστούμε θερμά για αυτή την επικοινωνία και σύμπνοια απόψεων ,που επέφερε πραγματικά τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα στην εκπαιδευτική διαδικασία ,τη μεθοδολογία των δραστηριοτήτων, την επίτευξη των στόχων και το παραγόμενο έργο .Άλλωστε όταν έχουμε τις φοιτήτριες στην τάξη μας ,γυρίζουμε και εμείς αρκετά χρόνια πίσω και θυμόμαστε τα φοιτητικά μας χρόνια ,αλλά και τις πρακτικές μας ασκήσεις στα νηπιαγωγεία ,τις πρώτες εμπειρίες μας με τα παιδιά και τη συνεργασία μας με τις νηπιαγωγούς.Σε παλαιότερες αναρτήσεις είδαμε και άλλες διδασκαλίες των φοιτητριών μας . Ωστόσο την τελευταία εβδομάδα των πρακτικών ασκήσεων του τέταρτου έτους , υλοποιήθηκαν δραστηριότητες που είχαν ως θεματικό άξονα το τσίρκο και πιο συγκεκριμένα τη θέση των ζώων μέσα σε αυτό , την αιχμαλωσία τους και την κακοποιήσή τους από τον άνθρωπο.Ήταν ένα θέμα που είχε άμεση σχέση με το καινοτόμο πρόγραμμα που υλοποιούμε φέτος στο νηπιαγωγείο μας, για τα ζώα υπό εξαφάνιση.
Ειδικότερα, είδαμε στο υπολογιστή ένα σύντομο βίντεο από μια παράσταση τσίρκο και στη συνέχεια τα παιδιά στην ολομέλεια έκαναν σύντομη περιγραφή των όσων είδαν , βελτιώνοντας τον προφορικό τους λόγο και καλλιεργώντας την κριτική τους σκέψη και αυτοσυγκέντρωση, και συσχέτισαν πιθανές προηγούμενες εμπειρίες τους.Στόχος ήταν να αποκτήσουν ξεκάθαρες αξίες και συμπεριφορές προς όλα τα πλάσματα της γης και να αναπτύξουν δεξιότητες κοινωνικές,συνεργατικές-επικοινωνιακές.
Μέσα από τους άξονες ενός εννοιολογικού χάρτη με επίκεντρο την τέντα ενός τσίρκου,απαντήθηκαν κατάλληλα διαμορφωμένες ερωτήσεις, που αφορούν το χώρο ,τους ανθρώπους ,τα ζώα, τους ήχους κ.α.Ανάλογες εικόνες ,τοποθετούνται στον αντίστοιχο άξονα.Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγραφίζουν το θέμα μας.
Την επόμενη μέρα παρουσιάστηκε στα παιδιά ο πίνακας του Max Ernst και Ο ελέφαντας ,το παραμύθι του Μπουκάι ,ο αλυσοδεμένος ελέφαντας, καθώς και εικόνες από λογότυπα οικολογικών οργανώσεων, που έχουν ως σκοπό την προστασία της άγριας ζωής ,όπως ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ,WWF,ΑΡΧΕΛΩΝ ,λέξεις τις οποίες ενθαρρύναμε να αντιγράψουν όσα παιδιά ήθελαν. Τονίζουμε ότι τα τελευταία χρόνια ,έχει απαγορευτεί το τσίρκο με ζώα.Ζητάμε από τα παιδιά να σκεφτούν πως θα νιώθουν αυτά τα ζώα ,όπως ο ελέφαντας του παραμυθιού και του πίνακα ζωγραφικής,μακριά από το φυσικό τους περιβάλλον , την οικογένειά τους ,αναγκασμένα να ζουν φυλακισμένα σε κλουβιά και δίνοντας καθημερινά παραστάσεις για εμάς. Συζητάμε για το σκληρό τρόπο εκπαίδευσής τους και για το πόσο έχουν υποφέρει να μάθουν αυτά τα νούμερα , που είναι έξω από τη φύση τους. Το νέο τσίρκο μπορεί να είναι όμορφο και να αποτελεί έναν ευχάριστο τρόπο διασκέδασης,χωρίς να κακοποιεί τα ζώα. Μέσα από την αφήγηση του παραμυθιού , μας είπαν τι αισθάνονται, προβληματίστηκαν πάνω στο θέμα της ενθάρρυνσης και της προσπάθειας, αλλά και στην εξεύρεση λύσεων για την προστασία των ζώων.
Για να μάθουν τη διαφορά παλιού και νέου τσίρκου, κατασκευάσαμε μια αφίσα με κολάζ. Πάνω σε ένα μεγάλο χαρτόνι γράψαμε το σλόγκαν ''ΌΧΙ ΖΏΑ ΣΤΟ ΤΣΙΡΚΟ''. Κάποιοι το αντέγραψαν στο πάνω μέρος του χαρτονιού. Το χαρτόνι είναι χωρισμένο σε δύο μέρη, όπου το ένα τμήμα περιέχει έναν κόκκινο κύκλο που θα σημαίνει ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ και έναν πράσινο κύκλο που θα σημαίνει ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ, σαν τα φανάρια στους δρόμους. Υπάρχουν στη διάθεση των παιδιών εικόνες φυλακισμένων και ελεύθερων ζώων, τις οποίες κόβουν και τις κολλάνε στο κατάλληλο σημείο της αφίσας. Η αφίσα ,κοσμεί την τάξη μας.
Tην επόμενη μέρα,η φοιτήτρια αφηγήθηκε στα παιδιά μια ιστορία κουκλοθεάτρου της Γωγώς Αγγελλοπούλου,''Τα δικαιώματα των ζώων ...μια πρωτότυπη διαμαρτυρία''. Κάποια αντιπροσωπευτικά ζώα ,παρουσιάζουν τα παθήματά τους από τους ανθρώπους και τι θα ήθελαν για να ζήσουν ευτυχισμένα. Την λύση τη δίνει ο λύκος που διάβασε στο internet , ότι και τα ζώα έχουν δικαιώματα να ζούνε καλύτερα. Καλεί όλα τα ζώα να κάνουν απεργία και να φωνάξουν συνθήματα όπως : ''Κάτω τα χέρια από τα ζώα . Είναι γενοκτονία . Σε λίγο θα μας βλέπετε μόνο στα βιβλία. '', ''Δικαίωμα στην ύπαρξη ζητούνε όλα τα ζώα που γεννιούνται '' ,
'' Κάθε ζωάκι και φροντίδα ...ο άνθρωπος να γίνει ασπίδα'',
''Όλοι οι άνθρωποι μπορούνε ...για πείραμα το ζώο, να αρνηθούνε ''
,''Κάθε ζωάκι μες στη φύση ,αφήστε το ελεύθερο να ζήσει''.
''Όλοι οι άνθρωποι ας πούνε...στο τσίρκο τα ζωάκια να μην μπούνε '' .
Μέσω ανοιχτών ερωτήσεων τα παιδιά ,ανατρέπουν την πλοκή ,σχολιάζουν τις πράξεις των ηρώων ,συμφωνούν ή διαφωνούν με τις επιλογές τους ,προτείνουν μια διαφορετική λύση. Στη συνέχεια ενθαρρύνονται να εκφραστούν μέσω του κουκλοθεάτρου, ως μεταφηγηματικής δραστηριότητας ,όπου κάθε παιδί , παίζοντας δημιουργικά με τις κούκλες , ταυτίζεται με ένα ζωάκι , προσπαθεί να μιλήσει για τα παθήματά του από τους ανθρώπους, χρησιμοποιώντας στοιχειώδη επιχειρηματολογία. Ενθαρρύνεται ο διάλογος μεταξύ τους και οι ρόλοι εναλλάσσονται.
Στη συνέχεια δύο φύλλα εργασίας ,δίνονται στα νήπια.Το ένα αναφέρεται στα συναισθήματα λύπης , χαράς,πληγωμένα ,φόβου, που νιώθουν φυλακισμένα ή ελεύθερα ζώα και πρέπει να μαντέψουμε τα συναισθήματα , ενώνοντας με μια γραμμή ζώα με παιδιά που νιώθουν τα ίδια συναισθήματα ,μπαίνοντας έτσι στη θέση του άλλου.
Το δεύτερο ,έχει ζώα σε κλουβιά , να κάνουν ακροβατικά στο τσίρκο, δεμένα με σχοινί, κατοικίδια να ψάχνουν σε σκουπίδια για φαγητό, αλλά και χαρούμενα που ζουν ελεύθερα στη φύση ή απολαμβάνουν την φροντίδα των ανθρώπων. Βάζοντας το εαυτό τους στη θέση αυτών των ζώων , μας λένε τα συναισθήματά τους .
Τέλος , αφού τους διαβάσαμε και ένα άλλο παραμύθι για το τσίρκο, που υπήρχε στο σχολείο, με πλαστικοποιημένες κάρτες ταύτισης ,που είχαν σχέση με το τσίρκο , τα νήπια έπαιξαν στο πάτωμα ,σχηματίζοντας μάλιστα και μια διαδρομή με κορδέλα από τη μια κάρτα στην άλλη , ανάλογα με το σύνθημα της νηπιαγωγού ,την οποία στη συνέχεια περπάτησαν.
Μπράβο κορίτσια ,σας ευχαριστούμε και σας ευχόμαστε καλό πτυχίο και καλή σταδιοδρομία.
Ειδικότερα, είδαμε στο υπολογιστή ένα σύντομο βίντεο από μια παράσταση τσίρκο και στη συνέχεια τα παιδιά στην ολομέλεια έκαναν σύντομη περιγραφή των όσων είδαν , βελτιώνοντας τον προφορικό τους λόγο και καλλιεργώντας την κριτική τους σκέψη και αυτοσυγκέντρωση, και συσχέτισαν πιθανές προηγούμενες εμπειρίες τους.Στόχος ήταν να αποκτήσουν ξεκάθαρες αξίες και συμπεριφορές προς όλα τα πλάσματα της γης και να αναπτύξουν δεξιότητες κοινωνικές,συνεργατικές-επικοινωνιακές.
Μέσα από τους άξονες ενός εννοιολογικού χάρτη με επίκεντρο την τέντα ενός τσίρκου,απαντήθηκαν κατάλληλα διαμορφωμένες ερωτήσεις, που αφορούν το χώρο ,τους ανθρώπους ,τα ζώα, τους ήχους κ.α.Ανάλογες εικόνες ,τοποθετούνται στον αντίστοιχο άξονα.Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγραφίζουν το θέμα μας.
Η επόμενη δραστηριότητα αφορά τη γνωριμία με ορισμένα είδη τέχνης και έργα μεγάλων ζωγράφων.
Παρουσιάστηκε το έργο του Σερά :''Το τσίρκο '', φωτογραφία του ζωγράφου,χρωματιστά χαρτόνια ,ψαλίδι,κλωστές,ξυλάκια,μαρκαδόροι .Αφού έγινε περιγραφή του πίνακα , έγινε και αναφορά στην αγάπη του ζωγράφου για το τσίρκο ,καθώς και στο ότι ήταν ο θεμελιωτής του πουαντιγισμού, ότι δηλαδή ζωγράφιζε χρησιμοποιώντας κουκκίδες. Φυσικά δεν θα μπορούσαμε να μην μιμηθούμε και εμείς τον σπουδαίο ζωγράφο, και να μην πειραματιστούμε ζωγραφίζοντας με τον ίδιο τρόπο ,τις φιγούρες από τον πίνακα του Σερά και φτιάχνοντας το δικό μας ατομικό αιωρούμενο μόμπιλ. Την επόμενη μέρα παρουσιάστηκε στα παιδιά ο πίνακας του Max Ernst και Ο ελέφαντας ,το παραμύθι του Μπουκάι ,ο αλυσοδεμένος ελέφαντας, καθώς και εικόνες από λογότυπα οικολογικών οργανώσεων, που έχουν ως σκοπό την προστασία της άγριας ζωής ,όπως ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ,WWF,ΑΡΧΕΛΩΝ ,λέξεις τις οποίες ενθαρρύναμε να αντιγράψουν όσα παιδιά ήθελαν. Τονίζουμε ότι τα τελευταία χρόνια ,έχει απαγορευτεί το τσίρκο με ζώα.Ζητάμε από τα παιδιά να σκεφτούν πως θα νιώθουν αυτά τα ζώα ,όπως ο ελέφαντας του παραμυθιού και του πίνακα ζωγραφικής,μακριά από το φυσικό τους περιβάλλον , την οικογένειά τους ,αναγκασμένα να ζουν φυλακισμένα σε κλουβιά και δίνοντας καθημερινά παραστάσεις για εμάς. Συζητάμε για το σκληρό τρόπο εκπαίδευσής τους και για το πόσο έχουν υποφέρει να μάθουν αυτά τα νούμερα , που είναι έξω από τη φύση τους. Το νέο τσίρκο μπορεί να είναι όμορφο και να αποτελεί έναν ευχάριστο τρόπο διασκέδασης,χωρίς να κακοποιεί τα ζώα. Μέσα από την αφήγηση του παραμυθιού , μας είπαν τι αισθάνονται, προβληματίστηκαν πάνω στο θέμα της ενθάρρυνσης και της προσπάθειας, αλλά και στην εξεύρεση λύσεων για την προστασία των ζώων.
Για να μάθουν τη διαφορά παλιού και νέου τσίρκου, κατασκευάσαμε μια αφίσα με κολάζ. Πάνω σε ένα μεγάλο χαρτόνι γράψαμε το σλόγκαν ''ΌΧΙ ΖΏΑ ΣΤΟ ΤΣΙΡΚΟ''. Κάποιοι το αντέγραψαν στο πάνω μέρος του χαρτονιού. Το χαρτόνι είναι χωρισμένο σε δύο μέρη, όπου το ένα τμήμα περιέχει έναν κόκκινο κύκλο που θα σημαίνει ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ και έναν πράσινο κύκλο που θα σημαίνει ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ, σαν τα φανάρια στους δρόμους. Υπάρχουν στη διάθεση των παιδιών εικόνες φυλακισμένων και ελεύθερων ζώων, τις οποίες κόβουν και τις κολλάνε στο κατάλληλο σημείο της αφίσας. Η αφίσα ,κοσμεί την τάξη μας.
Tην επόμενη μέρα,η φοιτήτρια αφηγήθηκε στα παιδιά μια ιστορία κουκλοθεάτρου της Γωγώς Αγγελλοπούλου,''Τα δικαιώματα των ζώων ...μια πρωτότυπη διαμαρτυρία''. Κάποια αντιπροσωπευτικά ζώα ,παρουσιάζουν τα παθήματά τους από τους ανθρώπους και τι θα ήθελαν για να ζήσουν ευτυχισμένα. Την λύση τη δίνει ο λύκος που διάβασε στο internet , ότι και τα ζώα έχουν δικαιώματα να ζούνε καλύτερα. Καλεί όλα τα ζώα να κάνουν απεργία και να φωνάξουν συνθήματα όπως : ''Κάτω τα χέρια από τα ζώα . Είναι γενοκτονία . Σε λίγο θα μας βλέπετε μόνο στα βιβλία. '', ''Δικαίωμα στην ύπαρξη ζητούνε όλα τα ζώα που γεννιούνται '' ,
'' Κάθε ζωάκι και φροντίδα ...ο άνθρωπος να γίνει ασπίδα'',
''Όλοι οι άνθρωποι μπορούνε ...για πείραμα το ζώο, να αρνηθούνε ''
,''Κάθε ζωάκι μες στη φύση ,αφήστε το ελεύθερο να ζήσει''.
''Όλοι οι άνθρωποι ας πούνε...στο τσίρκο τα ζωάκια να μην μπούνε '' .
Μέσω ανοιχτών ερωτήσεων τα παιδιά ,ανατρέπουν την πλοκή ,σχολιάζουν τις πράξεις των ηρώων ,συμφωνούν ή διαφωνούν με τις επιλογές τους ,προτείνουν μια διαφορετική λύση. Στη συνέχεια ενθαρρύνονται να εκφραστούν μέσω του κουκλοθεάτρου, ως μεταφηγηματικής δραστηριότητας ,όπου κάθε παιδί , παίζοντας δημιουργικά με τις κούκλες , ταυτίζεται με ένα ζωάκι , προσπαθεί να μιλήσει για τα παθήματά του από τους ανθρώπους, χρησιμοποιώντας στοιχειώδη επιχειρηματολογία. Ενθαρρύνεται ο διάλογος μεταξύ τους και οι ρόλοι εναλλάσσονται.
Στη συνέχεια δύο φύλλα εργασίας ,δίνονται στα νήπια.Το ένα αναφέρεται στα συναισθήματα λύπης , χαράς,πληγωμένα ,φόβου, που νιώθουν φυλακισμένα ή ελεύθερα ζώα και πρέπει να μαντέψουμε τα συναισθήματα , ενώνοντας με μια γραμμή ζώα με παιδιά που νιώθουν τα ίδια συναισθήματα ,μπαίνοντας έτσι στη θέση του άλλου.
Το δεύτερο ,έχει ζώα σε κλουβιά , να κάνουν ακροβατικά στο τσίρκο, δεμένα με σχοινί, κατοικίδια να ψάχνουν σε σκουπίδια για φαγητό, αλλά και χαρούμενα που ζουν ελεύθερα στη φύση ή απολαμβάνουν την φροντίδα των ανθρώπων. Βάζοντας το εαυτό τους στη θέση αυτών των ζώων , μας λένε τα συναισθήματά τους .
Τέλος , αφού τους διαβάσαμε και ένα άλλο παραμύθι για το τσίρκο, που υπήρχε στο σχολείο, με πλαστικοποιημένες κάρτες ταύτισης ,που είχαν σχέση με το τσίρκο , τα νήπια έπαιξαν στο πάτωμα ,σχηματίζοντας μάλιστα και μια διαδρομή με κορδέλα από τη μια κάρτα στην άλλη , ανάλογα με το σύνθημα της νηπιαγωγού ,την οποία στη συνέχεια περπάτησαν.
Μπράβο κορίτσια ,σας ευχαριστούμε και σας ευχόμαστε καλό πτυχίο και καλή σταδιοδρομία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Δεν θα δημοσιεύονται υβριστικά σχόλια